عید پوریم و جنایات نیزه اندازهای هخامنشی




عید پوریم و جنایات نیزه اندازهای هخامنشی



اسم این عید از کلمۀ پور به معنای قرعه گرفته شده است بخاطر اینکه مردخای برای یافتن مناسب ترین روز برای قتل عام مردم قرعه را انداخت و سپس با پرداخت ده هزار وزنۀ نقره بابت هزینۀ کار به خشایار شاه که اجیر خودش بود، دستور قتل دشمنان یهود را در سه روز متوالی را صادر کرد. خشایار شاه بعد از دریافت حکم از مردخای و مخارج تهاجم حیوان وار خود، با نیزه اندازهایش بعد از تجاوز به زنان و دختران، 77000 هزار زن، مرد و طفل بی گناه را بطور وحشتناک با دشنه و نیزه تکه و پاره کرده و اموالشان را به غارت برد. این قتل عام دسته جمعی چنان ریشه کن بود که باعث توقف تولید، سقوط کامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در سراسر شرق میانه از 480 قبل از میلاد تا  750 بعد از میلاد شد. در این مدت طولانی هیچگونه اثر کورسوی حضوری، حیات ملی، قومی و یا بومی یافته نمی شود.



یهودیها هنوز هم که هنوزه، با گذشت بیش از دوهزار سال از این فاجعه غمبار، به مناسبت آن پیروزی و قتل عام بی سابقۀ تاریخی که بدست تیزه اندازهای هخامنشی بوقع پیوست، عید می گیرند. در این روز غم بار،

از یک طرف - یهودی ها لباس های شبیه نیزه اندازهای هخامنشی را پوشیده و با بازی کردن نقش آنها، این جنایت بزرگ را تجدید خاطره میکنند. همچنین برای شکر گزاری به در گاه خدا روزه گرفته و به رقص و پایکوبی می پردازند.

از طرف دیگر-  از آن زمان به بعد، باز ماندگان پراکنده در کوه پایه ها، جنگل ها و اعماق صحراها، هر سال، روز سیزدهم فروردین را به عنوان نماد مبارزه و اعتراض به جنایات نیزه اندازهای هخامنشی که آنها را سراسیمه از خانه و کاشانۀ شان فراری داده بود، برگزیده و سر به کوه و صحرا می گذارند